Természetesen még kérdésnek is hatalmas túlzás ilyet állítani, az azonban mindenképp elmondható, hogy az ezen a héten kedden bejelentett Facebook Graph Search méltó kihívója lehet a Google keresőjének.
Amikor jött a Google a keresőjével, hatalmas sikereket ért el. Mindig voltak próbálkozások, amik próbálták megtörni a Google egyeduralmát a keresőpiacon, de nem sokat értek el. Az egyedüli, ami siker és használják, az a Microsoft keresőmotorja a Bing, bár nagy konkurenciát nem jelent.
A Facebook előre bejelentett sajtótájékoztatóját nagy várakozás előzte meg, a részvényeinek árfolyama is felment 30 dollár fölé. Ilyen magas már több, mint fél éve nem volt. Arról, hogy mit is jelentenek be, különböző találgatások voltak: Facebook okostelefon bemutatása, az eddig oly hiányolt - bár nem a felhasználók, hanem a cégek által - mobilos hirdetési rendszer, vagy éppen az oldal nagyszabású átalakításáról. Akik erre számítottak nem lett igazuk, azok trafáltak bele, akik hittek a Facebook saját keresőmotorjának fejlesztése szóbeszédnek.
A legnagyobb és legfontosabb különbség, hogy Facebook keresője nem általános kérdésekre ad általános választ és nem is az internet egészén keres, hanem magát a Facebook adatbázist kutatja át. Ismerőseink adatait, státuszfrissítéseit, képeit, felkeresett helyeit és baráti kapcsolatait néz át. Tehát ezzel pont azt térképezi fel, amit a Google nem láthat - és egy akkora oldalon, ahol 2012 októbere óta 1 billió aktív rendszeres felhasználó van, van is rengeteg feltérképezni való.
Mondatokkal való kereséssel működik, és például kilistázhatjuk azokat az éttermeket Londonban, ahol ismerőseink jártak: "Restaurants in London where my friends have been to". Olyan emberekre is rákereshetünk akikkel valamilyen hasonló érdeklődési körünk van. Akár még ismerkedni is könnyebb lehet ezzel az új módszerrel.
Ezekkel a keresésekkel nem a világ véleményére adunk, hanem az ismerőseink ajánlására, ami segítségével nagyobb az esély, hogy számunkra sokkal közelebb álló találatot kapunk.
Persze ugyanakkor megint felmerülnek a kérdések, hogy ezzel a Facebook még jobban belenyúl az ember magánszférájába. Azok, akik még mindig nem figyelnek az adatvédelmi beállításaikra, bajban lesznek, mert akár egy-egy személy által "lájkolt" képre is rákereshetünk.
Valószínű, hogy nagy siker lesz. Már most se nagyon kell átlépni más oldalra a Facebookról, ha valamit kutatunk, szinte mindennek van Facebookos változata, a levelezésre e-mail helyett is előszeretettel használják, chatelés szempontjából is egyik legnépszerűbb - főleg a Skype-pal való összefonódás óta - és ennek bevezetése után a felhasználók kereséskor a Google-ra is kevésbé lesznek utalva.
Forrás:
Saját Google-t épített a Facebook
A Google a trónon
Amikor jött a Google a keresőjével, hatalmas sikereket ért el. Mindig voltak próbálkozások, amik próbálták megtörni a Google egyeduralmát a keresőpiacon, de nem sokat értek el. Az egyedüli, ami siker és használják, az a Microsoft keresőmotorja a Bing, bár nagy konkurenciát nem jelent.
A várt bejelentés
A Facebook előre bejelentett sajtótájékoztatóját nagy várakozás előzte meg, a részvényeinek árfolyama is felment 30 dollár fölé. Ilyen magas már több, mint fél éve nem volt. Arról, hogy mit is jelentenek be, különböző találgatások voltak: Facebook okostelefon bemutatása, az eddig oly hiányolt - bár nem a felhasználók, hanem a cégek által - mobilos hirdetési rendszer, vagy éppen az oldal nagyszabású átalakításáról. Akik erre számítottak nem lett igazuk, azok trafáltak bele, akik hittek a Facebook saját keresőmotorjának fejlesztése szóbeszédnek.
Az új kereső
A legnagyobb és legfontosabb különbség, hogy Facebook keresője nem általános kérdésekre ad általános választ és nem is az internet egészén keres, hanem magát a Facebook adatbázist kutatja át. Ismerőseink adatait, státuszfrissítéseit, képeit, felkeresett helyeit és baráti kapcsolatait néz át. Tehát ezzel pont azt térképezi fel, amit a Google nem láthat - és egy akkora oldalon, ahol 2012 októbere óta 1 billió aktív rendszeres felhasználó van, van is rengeteg feltérképezni való.
Mondatokkal való kereséssel működik, és például kilistázhatjuk azokat az éttermeket Londonban, ahol ismerőseink jártak: "Restaurants in London where my friends have been to". Olyan emberekre is rákereshetünk akikkel valamilyen hasonló érdeklődési körünk van. Akár még ismerkedni is könnyebb lehet ezzel az új módszerrel.
Ezekkel a keresésekkel nem a világ véleményére adunk, hanem az ismerőseink ajánlására, ami segítségével nagyobb az esély, hogy számunkra sokkal közelebb álló találatot kapunk.
A régi probléma
Persze ugyanakkor megint felmerülnek a kérdések, hogy ezzel a Facebook még jobban belenyúl az ember magánszférájába. Azok, akik még mindig nem figyelnek az adatvédelmi beállításaikra, bajban lesznek, mert akár egy-egy személy által "lájkolt" képre is rákereshetünk.
A jövő?
Valószínű, hogy nagy siker lesz. Már most se nagyon kell átlépni más oldalra a Facebookról, ha valamit kutatunk, szinte mindennek van Facebookos változata, a levelezésre e-mail helyett is előszeretettel használják, chatelés szempontjából is egyik legnépszerűbb - főleg a Skype-pal való összefonódás óta - és ennek bevezetése után a felhasználók kereséskor a Google-ra is kevésbé lesznek utalva.
Forrás:
Saját Google-t épített a Facebook
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése